niedziela, 28 listopada 2010

Lothar Herbst - Ślązak w Solidarności

Źródło: polska Wikipedia:
Lothar Herbst (ur. 27 lipca 1940 we Wrocławiu, zm. 27 kwietnia 2000 tamże) to polski poeta, były działacz związanej z Solidarnością i Solidarnością Walczącą antykomunistycznej opozycji oraz do roku 2000 naczelny redaktor Radia Wrocław.
Lothar Herbst, urodzony w niemieckiej rodzinie, mieszkał w latach 1945-1962 w Wałbrzychu. W latach 1962-1967 studiował on na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracę doktorską obronił w roku 1975.
W latach 1980-1981 był redaktorem tygodnika "Solidarność Dolnośląska", w latach 1983-1985 - wydawanego w podziemiu literackiego kwartalnika "Obecność". Kolejne lata spędził na leczeniu w Niemczech, gdzie był jednym z przedstawicieli Solidarności.
W grudniu 1989 został współzałożycielem Towarzystwa im. Edyty Stein we Wrocławiu. Za zasługi Odznaczony Orderem Orła Białego, w Londynie.
W 1990 roku został naczelnym redaktorem Radia Wrocław, w roku 1993 prezesem zarządu tej rozgłośni.
Jego imieniem nazwano studio radiowe w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim.
23 września 2006 został pośmiertnie odznaczony przez Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Zapytano go kiedyś o to czy czuje się Polakiem czy Niemcem, odpowiedział: Po pierwsze nazywam się Lothar Herbst i jestem Ślązakiem. Wzrastałem jako Polak i w tym czasie jestem polskim patriotą - w więzieniu siedziałem nie za Niemcy, tylko za wolną Polskę. Oczywiście zachowałem w sercu język mej matki i nie chcę, by ktoś mi tego zabraniał lub się do tego wtrącał. (źr. http://maslice.org/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=67)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz